Czytanie metodą "ślizgania
się"
Jeżeli dziecko identyfikuje wszystkie litery, prawidłowo wiąże
głoskę z literą oraz opanowało syntezę i analizę fonemową z utrudnieniami
zaczynamy łączyć litery w sylaby, tzn. zaczynamy czytanie metodą
"ślizgania się". Pomogą nam w tym Klocki Logo.
Wprowadzamy dziecko w świat głosek i liter, możemy to już robić
wcześniej.
Zamiast mówić, że litera ma imię, mówimy: imię litery to głoska:
podaję głoskę do litery np. "A", pokazujemy równocześnie
literę.
Najlepiej, żeby litera byla napisana na dużej kartce. Kartkę
umieszczamy na wysokości swojej klatki piersiowej, pod brodą
tak aby dziecko widziało równocześnie układ ust i literę. Następnie
prosimy aby dziecko podawało głoski do różnych liter. Dziecko
wybiera z kart lub klocków literę i starannie ją wybrzmiewa.
Wybrzmiewanie liter zaczynamy od samogłosek a poźniej pozostałych
głosek trwałych czyli takich, które możemy wydłużać bez problemu.
I tak będą to wszystkie samogłoski:
a, o, u, e, i, y oraz
spółgłoski: m,n, f, w, s,z, sz, ż, h, ś, ź,
pozostałych głosek nie wydłużamy, ponieważ mimo woli będziemy
dodawać "y" lub jak w przypadku głosek nosowych będzie
dochodzić do ich rozszczepiania. W efekcie wymówimy inna głoskę
niż zamierzaliśmy.
|