2 rok życia - Glottodydaktyka
Jeżeli kontynuujemy ćwiczenia to
rozpoczynamy kolejny etap.
Podczas ćwiczeń syntezy słuchowej dodajemy utrudnienia. Nauczyciel
podając sylaby do syntezy sylabowej wprowadza między sylabami
zamiast przerwy utrudnienia np. klaśnięcie, lub inną czynność,
która wykonywana jest początkowo przez nauczyciela później przez
dziecko. Dziecko błyskawicznie radzi sobie z łączeniem sylab,
często zadziwia nas. Janek wymyślał cuda, żeby pochwalić się
jakie utrudnienia wymyślił i jak sobie z nimi poradził.
Dziecko słucha sylab wykonując między sylabami np. podskoki na
jednej nodze, obroty. Nauczyciel może również włączać do syntezy
elementy matematyczne np. podając głoski do syntezy fonemowej
zadaniem dziecka oprócz syntezy jest równoczesne liczenie głosek.
Utrudnienia wprowadzamy do każdej syntezy.
Po syntezie sylabowej z utrudnieniami nastąpi synteza morfemowa
z utrudnieniami, następnie logotomowa z utrudnieniami, logotomowo-fonemowa
z utrudnieniami, fonemowo-logotomowa z utrudnieniami oraz fonemowa
z utrudnieniami.
Utrudnienia pozwalają wytworzyć rezerwę intelektualną, która
zaprocentuje w procesie nauki czytania. Czytając dziecko samo
sobie podaje głoski do syntezy, rezerwa intelektualna pozwala
zrobić to szybko i bezbłędnie.
|
 |
|
Powrót do strony głównej »