logo

2 rok życia - Glottodydaktyka

Jeżeli kontynuujemy ćwiczenia to rozpoczynamy kolejny etap.
Podczas ćwiczeń syntezy słuchowej dodajemy utrudnienia. Nauczyciel podając sylaby do syntezy sylabowej wprowadza między sylabami zamiast przerwy utrudnienia np. klaśnięcie, lub inną czynność, która wykonywana jest początkowo przez nauczyciela później przez dziecko. Dziecko błyskawicznie radzi sobie z łączeniem sylab, często zadziwia nas. Janek wymyślał cuda, żeby pochwalić się jakie utrudnienia wymyślił i jak sobie z nimi poradził.
Dziecko słucha sylab wykonując między sylabami np. podskoki na jednej nodze, obroty. Nauczyciel może również włączać do syntezy elementy matematyczne np. podając głoski do syntezy fonemowej zadaniem dziecka oprócz syntezy jest równoczesne liczenie głosek.
Utrudnienia wprowadzamy do każdej syntezy.
Po syntezie sylabowej z utrudnieniami nastąpi synteza morfemowa z utrudnieniami, następnie logotomowa z utrudnieniami, logotomowo-fonemowa z utrudnieniami, fonemowo-logotomowa z utrudnieniami oraz fonemowa z utrudnieniami.

Utrudnienia pozwalają wytworzyć rezerwę intelektualną, która zaprocentuje w procesie nauki czytania. Czytając dziecko samo sobie podaje głoski do syntezy, rezerwa intelektualna pozwala zrobić to szybko i bezbłędnie.

see more
see more

Powrót do strony głównej »

by DAG Internet