logo

5 rok życia - Glottodydaktyka

Trudno nam to zrozumieć ale małe dziecko nie potrafi połączyć dwóch liter w sylabę. Pokazujemy dziecku dwie litery "m" i "a" mówiąc połącz je ale dziecko nie potrafi i wymawia je oddzielnie. Nie oczekujmy cudów, nie zmuszajmy dziecka do czegoś co nam wydaje się takie oczywiste.
Ten moment w naszych zabawach z Jankiem był dosyć irytujący, dziecko znało wszystkie litery ale nie potrafiło ich powiązać.
Istnieje teoria, która mówi, że ten moment przyjdzie sam, że dziecko nagle samo połączy dwie litery w sylabę. Chcieliśmy ten moment przyspieszyć stosując metodę "ślizgania się" . Zaczynaliśmy z Jankiem oczywiście od sylaby "ma". Naturalnie wcześniej Janek wybrzmiewał prawidłowo wszystkie głoski.
Przygotowujemy dwa klocki z literami "m" i "a". Stawiamy lub kładziemy je w pewnej odległości od siebie. Wybrzmiewając głoskę "m" (nie wolno dodawac "y") klocek z literą "m" przesuwamy w kierunku klocka z literą "A". Kiedy klocek "M" dotknie klocka "A" nie robiąc przerwy zaczynamy wybrzmiewać głoskę "A". Nie jest to trudne, Janek w ciągu 2 dni nauczył się łączyć litery w sylaby.
Bardziej obrazowe może być umieszczenie klocka "m" na narysowanej zjeżdżalni. Klocek "m" zjeżdża ze zjeżdżalni, na dole czeka na niego klocek "a". Naprawdę nie czekałam długo na pierwsze przeczytane słowo "Mama" a zdziwienie i radość Janka po samodzielnym przeczytaniu były niesamowite.
see more
see more

Powrót do strony głównej »

by DAG Internet