5 rok życia - Glottodydaktyka
Trudno nam to zrozumieć ale małe
dziecko nie potrafi połączyć dwóch liter w sylabę. Pokazujemy
dziecku dwie litery "m" i "a" mówiąc połącz
je ale dziecko nie potrafi i wymawia je oddzielnie. Nie oczekujmy
cudów, nie zmuszajmy dziecka do czegoś co nam wydaje się takie
oczywiste.
Ten moment w naszych zabawach z Jankiem był dosyć irytujący,
dziecko znało wszystkie litery ale nie potrafiło ich powiązać.
Istnieje teoria, która mówi, że ten moment przyjdzie sam, że dziecko
nagle samo połączy dwie litery w sylabę. Chcieliśmy ten moment
przyspieszyć stosując metodę "ślizgania się" . Zaczynaliśmy
z Jankiem oczywiście od sylaby "ma". Naturalnie wcześniej
Janek wybrzmiewał prawidłowo wszystkie głoski.
Przygotowujemy dwa klocki z literami "m" i "a".
Stawiamy lub kładziemy je w pewnej odległości od siebie. Wybrzmiewając
głoskę "m" (nie wolno dodawac "y") klocek
z literą "m" przesuwamy w kierunku klocka z literą "A".
Kiedy klocek "M" dotknie klocka "A" nie robiąc
przerwy zaczynamy wybrzmiewać głoskę "A". Nie jest
to trudne, Janek w ciągu 2 dni nauczył się łączyć litery w sylaby.
Bardziej obrazowe może być umieszczenie klocka "m" na
narysowanej zjeżdżalni. Klocek "m" zjeżdża ze zjeżdżalni,
na dole czeka na niego klocek "a". Naprawdę nie czekałam
długo na pierwsze przeczytane słowo "Mama" a zdziwienie
i radość Janka po samodzielnym przeczytaniu były niesamowite.
|
 |
|
Powrót do strony głównej »