4 rok życia - Glottodydaktyka
Procesy syntezy i analizy, stwarzają
dziecku ogromne problemy a są niezbędne do nauki czytania i pisania.
Synteza słuchowa jest naturalna, łatwiejsza a potrzebna do czytania,
zacznijmy więc od niej.
Zabawy z zakresu syntezy słuchowej to fantastyczne zabawy, uniwersalne
ze względu na miejsce, (Janek bardzo chętnie się bawił)
mogą być przeprowadzane w plenerze, w samochodzie, z pomocami
np. z pacynką lub bez żadnych zabawek czy innych pomocy.
Synteza słuchowa wyprzedza analizę i to synteza słuchowa jest
podstawą czytania, dlatego syntezie poświęcimy dużo czasu w naszych
zabawach z dziećmi. Okres przygotowania do czytania powinien zakończyć
się perfekcyjną umiejętnością syntezy słuchowej, wyrazów 5 i więcej
sylabowych z różnymi utrudnieniami. Pamiętajmy, że jest to synteza
słuchowa czyli w czasie tych ćwiczeń nie pokazujemy dziecku źadnych
liter, sa to ćwiczenia tylko słuchowe.
Wyrazy do syntezy podaje zawsze osoba prowadząca ćwiczenie. Dziecko
nie podaje samo sobie wyrazu do syntezy.
Zabawa z pacynką - sylabinką:
Opowiadamy dziecku historyjkę: przyjechała do nas sylabinka albo
ufoludek z kosmosu, stworek, który bardzo dziwnie mówi. (mówi
sylabami). Sprawdźmy czy go zrozumiesz:
Sylabinka mówi: do-mek (robimy dłuższą przerwę między sylabami),
zadaniem dziecka jest synteza czyli połączenie dwóch sylab, dziecko
odpowie: zrozumiałem to przecież "domek".
|
 |
|
Powrót do strony głównej »