logo

4 rok życia - Glottodydaktyka

Na przykład wybierzmy do zabawy dwie litery "o" i "i" pisane w liniaturze. Mówimy: zobacz te litery mówią, że są takie same. Dziecko powinno zareagować: " nie są takie same, bo ta ma okragły brzuszek a ta laseczkę w prawą stronę a nad nią kropeczkę. Chwalimy mówiąc: tak litery się pomyliły, okrągła jak brzuszek to "o" a laseczka z kropeczką to "i". Bardzo istotne jest, żeby to dziecko dostrzegło różnice między literami, to jedyny sposób, żeby poznawanie liter było atrakcyjną zabawą, musimy sprawić by była twóczym odkrywaniem czegoś nowego a nie nudną nauką. Różnice między literami nie mogą być zauważone przez dorosłego to dziecko ma być odkrywcą, tylko wtedy lepiej zapamięta kształt litery.

Kiedy dziecko pozna już wszystkie samogłoski i potrafi powiedzieć czym się różnią, zaczynamy kolejny etap.
Pokazując nowe litery kierujemy się zasadą - wprowadzaj równocześnie litery podobne np. 3 litery podobne do siebie w czasie jednej zabawy, w tym dwie już znane. Przykładowo mogą to być litery: i, y, m. Prowadzimy róźne zabawy cały czas porównując i identyfikując litery. Poznawane litery muszą być pisane w liniaturze, dzięki temu dziecko poznaje proporcje.
Poznawaniu liter powinno towarzyszyć staranne ich wybrzmiewanie.
see more
see more

Powrót do strony głównej »

by DAG Internet