4 rok życia - Glottodydaktyka
Na przykład wybierzmy do zabawy
dwie litery "o" i "i" pisane w liniaturze.
Mówimy: zobacz te litery mówią, że są takie same. Dziecko powinno
zareagować: " nie są takie same, bo ta ma okragły brzuszek
a ta laseczkę w prawą stronę a nad nią kropeczkę. Chwalimy mówiąc:
tak litery się pomyliły, okrągła jak brzuszek to "o"
a laseczka z kropeczką to "i". Bardzo istotne jest,
żeby to dziecko dostrzegło różnice między literami, to jedyny
sposób, żeby poznawanie liter było atrakcyjną zabawą, musimy sprawić
by była twóczym odkrywaniem czegoś nowego a nie nudną nauką. Różnice
między literami nie mogą być zauważone przez dorosłego to dziecko
ma być odkrywcą, tylko wtedy lepiej zapamięta kształt litery.
Kiedy dziecko pozna już wszystkie samogłoski i potrafi powiedzieć
czym się różnią, zaczynamy kolejny etap.
Pokazując nowe litery kierujemy się zasadą - wprowadzaj równocześnie
litery podobne np. 3 litery podobne do siebie w czasie jednej
zabawy, w tym dwie już znane. Przykładowo mogą to być litery:
i, y, m. Prowadzimy róźne zabawy cały czas porównując i identyfikując
litery. Poznawane litery muszą być pisane w liniaturze, dzięki
temu dziecko poznaje proporcje.
Poznawaniu liter powinno towarzyszyć staranne ich wybrzmiewanie.
|
 |
|
Powrót do strony głównej »