4 rok życia - Glottodydaktyka
W początkowej fazie podajemy dziecku
do syntezy słuchowej wyrazy dwusylabowe. Kiedy dziecko opanuje
syntezę wyrazów dwusylabowych, rozpoczynamy ćwiczenia z syntezą
wyrazów 3-sylabowych, potem 4 i 5 sylabowych.
Zabawę z powodzeniem można prowadzić w czasie podróży samochodem.
Janek każdą podróź samochodem wykorzystywał na zabawę w sylabinkę,
oczywiście później sam również dawał nam zagadki mówiąc zgadnij,
co mówi sylabinka. Pojawia się już wtedy umiejętność analizy
słuchowej, ale poprzedzona syntezą, jest naturalna i wskazana.
Umiejętność analizy słuchowej będzie potrzebna do nauki pisania.
Kontynuując ćwiczenia z zakresu syntezy słuchowej wprowadzamy
różne utrudnienia. Początkowo wykorzystujemy 6 różnych sposobów
dzielenia wyrazów i dokonujemy syntezy słuchowej różnie pogrupowanych
głosek.
Ważne jest żeby dziecko zsyntetyzowało różnie pocięty wyraz,
powinno syntetyzować nawet niezrozumiałe wyrazy (bezsensowne).
|
 |
|
Powrót do strony głównej »