logo

2 rok życia - Glottodydaktyka

Jedyną trudność sprawiają nam tylko niektóre wieloznaki: ch, ci, dzi, ni, rz, si, zi i litera ó. Będziemy je nazywać: ce-ha, ce-i, de-zet-i, en-i, er-zet, es-i, zet-i, o z kreską tylko w szczególnie trudnych momentach. Trudność występuje w sytuacjach kiedy w/w litery chcemy odróżnić od: h, ć, dź, ń, ż, ś, ź i u.
Klocki stosowałam w zabawach z Jankiem od 4-go roku życia ale tylko dlatego, że wcześniej ich nie znałam. Klockami logo możemy bawić się z dzieckiem już bardzo wcześnie, nawet dwulatek szybko zrozumie, jak ustawiac klocki trawką na dole i z zachwytem będzie budował z nich wieże, żeby zaraz potem je zburzyć. Jedyną wadą klocków jest ich cena, ale warto zrobić rodzinną "zrzutkę". Klocki posłużą nam kilka lat, bo zabawy z klockami mogą być różnorodne, nawet 7-latki będą chętnie grały w scrabble wykorzystujac właśnie te klocki, przydadzą się do nauki czytania, pisania, matematyki, ortografii.
Litery na klockach są czarne lub czerwone, ma to swoje uzasadnienie. Litery czerwone to litery którymi zapisujemy dwie lub więcej głosek. Na przykład:
- klocek z czerwoną literą "z" weźmiemy do zapisania np. wyrazu bluzka. W wyrazie bluzka słyszymy wyraźnie głoskę "s" i zapewne klocek z litera "s" wzięłoby nasze dziecko do zapisania tego wyrazu. Tłumaczymy dziecku, że bierzemy czerwone "z" ponieważ głoskę "s" w wyrazie bluzka zapisujemy literą "z". Bierzemy klocek z literą czerwoną, ponieważ w tym wyrazie wystąpiła trudność, kolor czerwony oznacza właśnie tę trudność, którą w ten sposób łatwiej zapamiętamy.
- klocek z czerwoną literą "w" weźmiemy do zapisania wyrazu bitwa. Słyszymy wyraźnie głoskę "f" i zapewne klocek z litera "f" wzięłoby nasze dziecko do zapisania tego wyrazu. Tłumaczymy dziecku, że bierzemy czerwone "w" ponieważ głoskę "f" w wyrazie bitwa zapisujemy literą "w".
see more
see more

Powrót do strony głównej »

by DAG Internet