Jedyną trudność sprawiają nam tylko
niektóre wieloznaki: ch, ci, dzi, ni, rz, si, zi i litera ó. Będziemy
je nazywać: ce-ha, ce-i, de-zet-i, en-i, er-zet, es-i, zet-i,
o z kreską tylko w szczególnie trudnych momentach. Trudność występuje
w sytuacjach kiedy w/w litery chcemy odróżnić od: h, ć, dź, ń,
ż, ś, ź i u.
Klocki stosowałam w zabawach z Jankiem od 4-go roku życia ale
tylko dlatego, że wcześniej ich nie znałam. Klockami logo
możemy bawić się z dzieckiem już bardzo wcześnie, nawet dwulatek
szybko zrozumie, jak ustawiac klocki trawką na dole i z zachwytem
będzie budował z nich wieże, żeby zaraz potem je zburzyć. Jedyną
wadą klocków jest ich cena, ale warto zrobić rodzinną "zrzutkę".
Klocki posłużą nam kilka lat, bo zabawy z klockami mogą być różnorodne,
nawet 7-latki będą chętnie grały w scrabble wykorzystujac właśnie
te klocki, przydadzą się do nauki czytania, pisania, matematyki,
ortografii.
Litery na klockach są czarne lub czerwone, ma to swoje uzasadnienie.
Litery czerwone to litery którymi zapisujemy dwie lub więcej głosek.
Na przykład:
- klocek z czerwoną literą "z" weźmiemy do zapisania
np. wyrazu bluzka. W wyrazie bluzka słyszymy wyraźnie głoskę "s"
i zapewne klocek z litera "s" wzięłoby nasze dziecko
do zapisania tego wyrazu. Tłumaczymy dziecku, że bierzemy czerwone
"z" ponieważ głoskę "s" w wyrazie bluzka zapisujemy
literą "z". Bierzemy klocek z literą czerwoną, ponieważ
w tym wyrazie wystąpiła trudność, kolor czerwony oznacza właśnie
tę trudność, którą w ten sposób łatwiej zapamiętamy.
- klocek z czerwoną literą "w" weźmiemy do zapisania
wyrazu bitwa. Słyszymy wyraźnie głoskę "f" i zapewne
klocek z litera "f" wzięłoby nasze dziecko do zapisania
tego wyrazu. Tłumaczymy dziecku, że bierzemy czerwone "w"
ponieważ głoskę "f" w wyrazie bitwa zapisujemy literą
"w". |