logo

2 rok życia - Glottodydaktyka

Jedyne dobre, dostępne klocki na rynku to Klocki Logo prof. B. Rocławskiego opracowane zgodnie z metodą glottodydaktyki, metodą nauki czytania i pisania, która szczęśliwie jest stosowana w niektórych warszawskich przedszkolach. Klocki są inne niż wszystkie, jeden klocek to jedna głoska, zapisana na 4 różne sposoby, na każdej z czterech ścian klocka.
I tak jest to: litera wielka pisana i drukowana, litera mała pisana i drukowana. Litery pisane pokazane są w liniaturze, dzięki czemu dziecko zapamiętuje proporcje litery (np. wielkość brzuszka w stosunku do laseczki w literze "b"). Klocek ma punkt odniesienia, swoją podstawę w kolorze zielonym. Możemy mówić dziecku, że klocek stoi na zielonej nóżce albo na trawce. Bardzo ważne jest żeby klocek ustawiany był zawsze na podstawie, żeby litera postrzegana przez dziecko i zapisywana w pamięci miała odpowiedni kształt, nie leżała na boku czy stała "do góry nogami".

Alfabet przedstawiony na klockach został wzbogacony o 8 liter, 5 wieloznaków nazywanych poprawnie (zgodnie z metodą glottodydaktyki) jak wszystkie wieloznaki literami: ni, si, zi, ci, dzi oraz 3 litery: q, v, x , z którymi dzieci z pewnością się spotkają chociażby na ulicznych reklamach.
Jedną z zasad obowiązujących w glottodydaktyce jest sposób nazywania liter. Nazywając litery: sz, cz, dz, dź,dż używamy odpowiednich głosek: szsz (możemy przedłużyć), cz, dz, dź, dż (wymowa krótka). Nie mówimy: sy-zy, cy-zy, dy-zy, dy-zi, dy-ży lub es-zet, ce-zet, de-zet, de-ziet, de-żet.
see more
see more

Powrót do strony głównej »

by DAG Internet