2 rok życia - Logopedia
Prowadzimy zabawy usprawniające narządy artykulacyjne
np.:
parskanie, kląskanie przy okazji jazdy na koniku, na kolanach
taty.
Porównując rozwój mowy dziecka z podanym (standardowym) rozwojem
dopuszczamy różnice indywidualne (nie u wszystkich dzieci rozwój
mowy przebiega tak samo). Jednak opóźnienia nie powinny być
większe niż pół roku. Jeżeli coś zacznie nas niepokoić koniecznie
zgłośmy się do Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej gdzie
dziecko zostanie zdiagnozowane. Pamiętajmy, że wszelkie zaburzenia
uchwycone wcześnie pozwolą skuteczniej im przeciwdziałać, szybciej
pomóc dziecku.
Rodzice to najważniejsi obserwatorzy, pierwsi "lekarze"
i nauczyciele dziecka, musza być czujni, na nich spoczywa odpowiedzialność
za prawidłowy rozwój dziecka, nikt lepiej nie zaobserwuje anomalii.
Nie zrzucajmy tej odpowiedzialność na pediatrę (widzi dziecko
sporadycznie, przez krótki okres), który całościowym rozwojem
zainteresuje się tak naprawdę dopiero podczas bilansu 4-latka,
lub na nauczycieli w przedszkolu - to już stosunkowo późno.
|
|
Powrót do strony głównej »