2 rok życia - Logopedia
szafka, fafka, śafka
maszyna - sina
rzeka - sieka, źaka
brzydki - bitki
czapka - ciapka
świeczki - fajeczki
ryba - liba
ogórek - ogulak
Kontynuujemy zabawy paluszkowe, oglądając razem z dzieckiem
obrazki nie poprzestajemy na wymienianiu elementów, opowiadamy
co się dzieje na obrazku, mówiąc prostymi zdaniami. Zachęcamy
dziecko do opowiadania co się dzieje na obrazku. Nie poprawiamy
wymowy, nie wymuszamy wymowy np. powiedz "rower".
Dziecko zgodnie z rozwojem mowy głoskę "r" zastępuje
początkowo głoską "j" a później głoską "l".
Wymuszanie może spowodować sytuację w której dziecko chcąc zaspokoić
prośby rodziców zacznie próbować wyartykułować dźwięk zbliżony
do głoski "r". Ponieważ język dziecka nie uległ jeszcze
pionizacji , dziecko nie jest w stanie wymówić prawidłowo głoski
"r", spróbuje wymowy gardłowej lub języczkowej (r-francuskie).
W ten sposób na własną prośbę daliśmy początek patologicznej
wymowie, którą trudno będzie wykorzenić jeżeli się utrwali.
|
 |
|
Powrót do strony głównej »