Ćwiczenia
10. Ćwiczenia połączone z ruchem,
wdech z unoszeniem rąk,
wydech - z opuszczaniem rąk - zwiększanie pojemności płuc.
Ćwiczenia fonacyjne, (głosowe).
Wprowadzamy je po serii ćwiczeń oddechowych. Ćwiczenia mają
na celu wykształcenie u dzieci odpowiedniej wysokości i umiejętności
właściwego stosowania natężenia głosu w czasie mówienia.
W trakcie ćwiczeń należy pamiętać o tym, żeby nie przeciążać
więzadeł głosowych, które powinny zwierać sie powoli powodując
miękkie nastawienie głosu. Podczas krzyku więzadła głosowe zwierają
się szybko i nierównomiernie powodując przeciążenia krtani.
Przykłady ćwiczeń:
1. Zabawa "Wiosna i misie". Misie śpią całą zimę,
dziecko - wiosna podchodzi do dzieci misiów i dotykając budzi
je. Obudzone misie przeciągają się, zaczynają mruczeć - przedłużona
wymowa głoski m, (dzieci dotykają skrzydełek nosa wyczuwając
wibracje). Ćwiczenie przyczynią się do właściwego ustawienia
głosu, głos staje się przyjemny. Przy okazji zabawy możemy dołączyć
ćwiczenia podniebienia miękkiego - misie chrapią, ziewają.
|
 |
|
Powrót do strony głównej »