5 rok życia - Logopedia
Wszelkie zwlekanie utrwala wadliwą
wymowę.
W mowie dziecka 3-5 letniego występują następujące zjawiska:
(wg. L.Kaczmarka i P.Smoczyńskiego)
- opuszczanie sylaby początkowej lub końcowej (elizja) - np.:
zupa midolowa, komotywa, palas (parasol), kapel (kapelusz)
- przestawki głoskowe: emelemtasz (elementarz), konalówki (kolanówki),
wałka (ławka)
- tworzenie nowych wyrazów ze skrzyżowania dwóch wyrazów: zatelefonić
(zatelefonować, zadzwonić), zakluczyć (klucz I zamknąć), pieszotą
(piechota I pieszo)
- zniekształcenia wyrazu: ołompocik (kompocik)
- formy czasu teraźniejszego: janie płakę, ja chcem
- formy czasu przeszłego: usiundłam, zdyjmnułam, pognieciułaś,
boliło
- formy czasu przyszłego: tramwaj zaras rusznie
- tryb rozkazujący: rozeblij mnie, placowuj (pracuj)
- bezokolicznik: chce mi się śpic
- rzeczowniki: f pudełce, chcesz s sulem chleba, dwa pudełki,
zrobiłam ludzia
- przymiotniki: doblejsze jak cukielek
- liczebniki: dwoma koniami, jeden piulo, dwie kapelusze
- zgrubienia: jabłucho, chucha, mamucha, pudeło
|
 |
|
Powrót do strony głównej »