4 rok życia - Glottodydaktyka
Równocześnie z poznawaniem liter i ćwiczeniami
syntezy, gdy dziecko jest coraz bardziej rozbudzone poznawczo,
pojawia się naturalna chęć pisania.
Dziecko chce podpisać obrazek swoim imieniem, lub zatytułować
obrazek "dla mamy" albo "dla taty". Zaraz
za syntezą podążać będzie analiza. Wspomagajmy więc dążenia dzieci
ćwicząc analizę słuchową.
Dziecko może również być sylabinką i udawać jej mowę. W krótkim
czasie dzieci dzielą na sylaby całe zdania, w późniejszym etapie
(po syntezie fonemowej), dokonują analizy fonemowej czyli dla
uproszczenia analizy głoskowej. Moment rozpoczęcia ćwiczeń analizy
słuchowej może być płynny,może okazać się, że czterolatki świetnie
sobie radzą z analizą sylabową. Podążajmy za dzieckiem, ono ustala
tempo pracy, czasami zatrzymujmy się na dłużej na pewnych etapach.
Każde dziecko w innym, swoim tempie będzie przyswajać wiedzę,
nie popędzamy, chwalimy za najmniejszy sukces, mamy czas. Zaczęliśmy
odpowiednio wcześnie. Równolegle prowadzimy zabawy - ćwiczenia
manualne z zastosowaniem masy solnej, modeliny, plasteliny, piasku
i wody. Wykorzystujemy kredki świecowe i farby. Malujemy całymi
dłońmi, malujemy pędzelkiem. Gramy na cymbałkach. ćwiczenia mają
na celu usprawnienie ręki, koordynację wzrokowo-ruchową, rozwijanie
sprawności ruchowej. |
|
Powrót do strony głównej »