2. Rozpoznawanie głosów wsi i miasta np. głosy zwierząt i inne
znane dźwięki, które mogą być nagrane. Pomiędzy dźwiękami powinny
być dłuższe przerwy, które pozwolą zidentyfikować dźwięk: burza
- pioruny, sygnał karetki pogotowia, pociąg, pianie koguta, krowa,
pies, miauczenie kota, gdakanie kury, żaba, dzięcioł itp. Możemy
mieć ilustracje zjawisk, przedmiotów i zwierzat wydających odgłosy.
Dziecko słysząc dźwięk pokazuje odpowiedni obrazek.
3. Rozpoznawanie dźwięków różnych rzeczy, również rzeczy zamkniętych
w pudełku:
prezentujemy dziecku różne dźwięki z otoczenia domowego np. szelest
papieru, przelewanie wody z jednego kubka do drugiego, darcie
papieru, potrząsamy słoikiem z cukrem, potrząsamy pudełkiem z
fasolką, kaszą, gwoździami, kamykami itp. Dziecko odwraca się
a my proponujemy zabawę w zagadki. Prezentujemy jeden dźwięk,
zadaniem dziecka jest rozpoznanie dźwięku.
4. Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny.
Aparat artykulacyjny to wargi, język, podniebienie (twarde
i miękkie), szczęka i żuchwa. Nasza mowa jest pozbawiona wad
dzięki prawidłowej budowie oraz sprawności aparatu artykulacyjnego.
Podczas wymawiania poszczególnych głosek pracują w/w narządy
artykulacyjne poruszając się bardzo precyzyjnie aby wypowiedzieć
określoną głoskę, precyzję zapewni im tylko dobra sprawność.
|